Decepció

Resum de la trobada amb dos regidors i l’educadora cívica per parlar de «la bicicleta a Olot».

El mes de novembre hi va haver una reunió amb un regidor de l’ajuntament d’Olot per comunicar incidències i millores pels carrils bici de la ciutat. En un termini de sis mesos ens va anunciar que hi hauria novetats en alguna de les mancances detectades.
El mes de gener un altre regidor anunciava una campanya de sensibilització als ciclistes que és la prèvia a les sancions per diverses infraccions; una agent cívica ha estat contractada per fer pedagogia als usuaris de la bici a peu de carrer.
Una política que vol combinar la garrotada amb la pastanaga. Pot ser que hi hagi descoordinació entre dues àrees de l’equip de govern municipal, via pública i medi ambient. Però tots dos afirmen que cal sancionar una part dels usuaris de la bici. També comparteixen que no hi ha mesures immediates per la mobilitat en bicicleta, només es preveuen petites actuacions puntuals. El mapa dels carrils que reparteix l’ajuntament hi ha trams fragmentaris i inacabats i un que tampoc està complert, malgrat que ho digui el mapa. La travessa urbana de les Vies Verdes, subvencionada per diversos programes de la UE, no ha estat mai acabada i, entre d’altres, es parteix al carrer Pou del Glaç en un punt que els veïns reclamen de fa temps per perillositat i que coincideix amb un solar abandonat fa deu o quinze anys!. És incomprensible que no s’hi hagi trobat solució però, si és propietat d’un banc important, apareixen sospites de submissió lamentable, incompetència o bé negligència.

La bicicleta i el seu ús, quotidià o ocasional, té un protagonisme significatiu a totes les ciutats que s’esforcen per millorar i ‘pacificar’ la circulació i la mobilitat a la ciutat moderna.
El regidor de via pública ens comenta que hi ha tres morts per accidents de trànsit a la ciutat des de que ha començat el 2016. Un fet fortuït, lamentable i prou greu per motivar una reflexió rigorosa i responsable i els canvis necessaris a l’esquema de la mobilitat.
Les normes de trànsit i les sancions no són suficients per impedir aquestes desgràcies, hi ha un problema de mentalitat de conductors i usuaris de la via pública, afegit al risc massa acceptat i conformista de que els cotxes són potencialment perillosos.
Per això les campanyes de sensibilització s’han de fer amb coherència i prioritzant els problemes per ser efectives i ben rebudes pels seus destinataris. Els usuaris de la bici no tenim cap responsabilitat en aquestes dades tan preocupants, ben al contrari, hem de ser vistos com a part de la solució no pas del problema!.

En el moment que es recupera una mica la bici, no només per fer salut i per valors ambientals i climàtics, també com a transport barat per molts treballadors empobrits, aturats, immigrants i joves amb pocs recursos. Decebedor i contradictori missatge el que es acaba de donar l’ajuntament a la problemàtica social.
L’equip de govern no té agilitat de reflexos per respondre a les emergències; els accidents de trànsit i la precarització social ho són sens dubte. I també li falta proximitat i comunicació de la bona per ser eficaç amb conductes minoritàries d’algunes bicis.

Un objectiu: passar de dos mil a vint mil usuaris que ens permetria emmirallar-nos amb Noruega o d’altres indrets modèlics (i no se’n rigui Sr Regidor). El responsable de via pública pot anar en cotxe, tots nosaltres ho fem un dia o altra. Però per gestionar la mobilitat necessitaríem un regidor que també, esporàdicament o a diari, tingui la bicicleta com el que és: una eina bona per sobreviure, i molt indicada per humanitzar i millorar el trànsit a la ciutat d’Olot.

ANEGx 18/02/2016

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s