Les bicicletes son per l’estiu…

Les bicicletes, Olot i les sancions.

Les bicicletes a Olot no son el problema!. Han de ser part de la solució; si hi ha dos mil desplaçaments diaris hem de tenir com a objectiu que en siguin quatre mil i després vuit mil… i cal que a les escoles, els instituts, les piscines i centres esportius hi puguem arribar en bicicleta perquè hi hagui prou seguretat als itineraris. I també al centre i les zones comercials, als polígons i llocs de treball, als barris, als pobles veïns i a les destinacions turístiques i de lleure. I calen aparcaments per tothom i preveure que n’hi d’haver més de cinc-cents o de mil és clar!.IMG-20160120-WA0001

Diuen que anar en bicicleta ajuda a segregar endorfines, una de les drogues que ens fa sentir la felicitat; que estalvia unes tres quartes parts de l’espai que necessita el cotxe, que no fa fum ni contamina i per això les ciutats intel·ligents, i Olot ho és, la veuen com una gran ajuda per millorar la fluïdesa del trànsit. No passarà gaire temps que la UE organitzi grans plans i atorgui importants subvencions per estendre l’ús de la bicicleta, i ja ho ha començat a fer una mica. A França el govern paga a tots els que van a la feina amb la bici 0’25 Euros per kilòmetre, aplicant un entenimentat sentit de la justícia i de l’estalvi: els vehicles de motor són notablement més costosos per les administracions i més perillosos.

Expectació i optimisme davant d’aquest canvis que en part també vindran com a derivada dels acords de la cimera de Paris contra el canvi climàtic: per reduir la contaminació de les ciutats i per moderar les emissions de gasos d’efecte hivernacle, però també com a millora saludable pel benestar dels ciutadans i per modernitzar, millorar i pacificar el trànsit de les ciutats..

Sorprenent que un regidor de l’ajuntament d’Olot doni dades de l’ús relativament baix de la bicicleta, dos mil viatges al dia, i ja s’han anunciat mesures per castigar els infractors de les normes i com si fos un vehicle perillós per la convivència que necessita una campanya de sancions econòmiques. No s’aporten detalls concrets de la perillositat ni dades de les incidències que ho hagin motivat. Això és generar un estigma i donar a entendre que la bicicleta és problemàtica.

Seria equilibrat que el regidor mirés objectivament el conjunt de les dades de mobilitat i els seus problemes i publiqués les estadístiques dels accidents, morts incloses, que han provocat els cotxes i així ho podrem comparar amb les ‘problemes’ de les bicicletes. Hi ha molt poca gent que cregui que la bicicleta és perillosa, fins al punt de que calgui aquesta campanya de sancions.

El que cal és un pla global i estratègic pel seu ús, per millorar la seguretat, per afavorir que els ciclistes ocasionals es sentin segurs i es facin habituals, que els que no hi van ho provin ocasionalment i que es disposin de carrils reservats a mesura que sigui possible i necessari.

Si s’han produït accidents de trànsit molt greus, amb morts fins i tot, si hi ha puntualment col·lapses circulatoris o dificultats de mobilitat no és convenient ni just confondre la opinió pública amb campanyes contra els encara escassos usuaris de la bicicleta, pobres de nosaltres!. Gestos com el d’un regidor que busca un protagonisme equivocat només provoquen desinformació i a més mostren perillosa descoordinació de l’equip de govern municipal.

Las bicicletes són per l’estiu i per tot l’any i per fer la ciutat més sana, feliçment comunicada i amable.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s